Jump to menu Jump to content
ArchivArrowArrow downCloseFacebookFullscreenInstagramMagnifierMinusNextNumberOverviewPinterestPrevQuote 1Quote 2Social MediaShareTwitterUpdatesWienerberger LogoYouTubeYoutubeLinked In
02| 2016

Zutphen – Stadsdiagonaal

Centrum / binnenstad

Een nieuwe stadsdiagonaal verbindt het centrum van Zutphen met het nieuwe woon-werkgebied van de Noorderhaven. De nieuwe openbare ruimte, een ‘lint’ van zo’n 750 meter, werd ontworpen door Barbara van Dijk landschapsarchitecte bij SAB.

De nieuwe inrichting maakt Zutphen (48.000 inwoners) aantrekkelijker en zorgt voor een economische gebiedsimpuls. Interessant is het onderscheid tussen zogenoemde slimme en argeloze fietsers: “De slimme fietser, gekomen vanaf het station, koos zelf een route om aan de andere kant van het centrum te komen. Nu vormen de achter elkaar liggende straatjes ook voor de argeloze fietser een vanzelfsprekende route. Een route die is uitgebreid en een fietstunnel onder het spoor door kreeg.”

Nieuwe waterwerk

Met die, trouwens mooi verlichte, spoortunnel werd de genoemde verbinding met de ruim 800 nieuwe woningen in Noorderhaven gerealiseerd. De door SAB geadviseerde straatbakstenen – met splintervrije koppen – sluiten aan bij de (deels) historische bebouwing. Centraal in de stadsdiagonaal ligt het nieuwe waterwerk op de Overwelving. Het waterwerk maakt de relatie tussen de Berkel en de oude singelstructuur weer zichtbaar.

In het trottoir van de Bornhovestraat zijn de gebakken klinkers hergebruikt.

Levendig plein

De voormalige verkeersknoop de Overwelving is veranderd van een barrière in een aantrekkelijk en levendig plein; een herkenbare en waardige entree van de oude binnenstad van Zutphen. De historie van Zutphen is langs de stadsdiagonaal ‘leesbaar’ gemaakt door deze te begeleiden met in natuursteen gebeitelde teksten. De teksten worden aangelicht in het donker.

Oplaadpalen

De diagonaal is ook een mooie stimulans voor niet-gemotoriseerd verkeer. De wandelaar passeert meer groen en kan uitrusten op kekke bankjes. Het aantal beugels om de fiets te stallen verdubbelde. De route voert langs drie oplaadpalen voor twaalf fietsen. En op de Overwelving kwam een USB-paal gekomen voor het opladen van de mobiele telefoon. Rots maatwerk (Brummen) tekende voor de zitelementen, de watertafel en de productie van de historische teksten.U

 

PROJECTINFO
  • Opdrachtgever
    Gemeente Zutphen
  • Ontwerp/architect
    SAB, Arnhem
  • Aannemer
    Sallandse Wegenbouw, Haarle
    Van Gelder, Elburg
  • Straatbakstenen

    Wienerberger - Bruno, Mastiek en Ravenna DF
    en Argenti DF

  • Jaar van realisatie
    2015