Jump to menu Jump to content
ArchivArrowArrow downCloseFacebookFullscreenInstagramMagnifierMinusNextNumberOverviewPinterestPrevQuote 1Quote 2Social MediaShareTwitterUpdatesWienerberger LogoYouTubeYoutubeLinked In
02| 2018
Uitbundig kleurenpalet voor een echt plein - Rotterdam, Dr. Molewaterplein

Rotterdam – Dr. Molewaterplein

Bedrijventerrein

Een plein met 15.000 bezoekers per dag. ‘Maar waar zijn de zebrapaden?’ Het is de meest gestelde vraag over het nieuwe plein voor het nieuwe Erasmus Medisch Centrum. Maar die zebrapaden komen er juist niet.

Geopend op 18 mei, kende het Erasmus MC direct de 24-uurs dynamiek van de nabije Rotterdamse binnenstad. Wat heet, het Erasmus is een stad in een stad. Op 420.000 vierkante meter wordt meer energie verbruikt dan in de gemeente Barendrecht. De tijdelijke bevolking van de medische biotoop is gemêleerd: hier komen en gaan iedere dag zo’n 15.000 artsen, verpleegkundigen, bezoekers, patiënten, onderzoekers, studenten, schoonmakers, leveranciers en koeriers. En net als in een echte stad of woonwijk ontstonden nieuwe openbare ruimten zoals een plein, (dak)tuinen, boulevards en lanen. Met vertakkingen, steegjes en vooraf ingecalculeerde sluiproutes.

Compleet plein
Het nieuwe plein en de groene elementen van de openbare gebieden zijn ontworpen door Juurlink [+] Geluk landschapsarchitecten in opdracht van de gemeente Rotterdam en het Erasmus MC. Essentieel: het plein is onderdeel van een groter verkeersluw gebied. Landschapsarchitect Cor Geluk: “Vroeger had de weg voor het ziekenhuis niets weg van een plein. Nu is het helemaal af, met grote bomen, perkjes met wuivend gras, lange bankjes en kleurrijke klinkers.”

Uitbundig kleurenpalet voor een echt plein - Rotterdam, Dr. Molewaterplein

Alle gebouwen van de nieuwbouw zijn wit of van kleurloos glas. Het Erasmiaans Gymnasium aan de overkant daarentegen is van baksteen. Daarom hebben we voor het plein warme kleuren gekozen

Cor Geluk, Landschapsarchitect

Warmte
De opdracht voor ‘de driehoek voor de deur van de nieuwe hoofdingang’ was trouwens ingewikkeld. Aan mde ene kant moest het een verblijfsplek worden, zoals de
daktuinen en de passage in de nieuwbouw die Geluk ook ontwierp. De ontwerper meent dat hij erin is geslaagd een leuke plek te ontwerpen. Maar waarom die bonte schakering van klinkers in geel, rood en oker? Geluk: “Alle gebouwen van de nieuwbouw zijn wit of van kleurloos glas. Het Erasmiaans Gymnasium aan de overkant daarentegen is van baksteen. Daarom hebben we voor het plein warme kleuren gekozen. Ze mochten niet te donker zijn, je wilt er geen sombere plek van maken.’’

Reacties
Maar hoe zijn de reacties van het publiek op dit spannende kleurenontwerp? Rotterdammers hebben nogal een eigen mening, toch? Barry Zuidgeest, projectleider gemeente Rotterdam: “Voor zover vast te stellen, lijken de hoofdgebruikers zeer tevreden. Het is een hoogwaardige buitenruimte geworden, ook door de kwaliteit van het materiaal en de opgave om deze in het ontwerp te verwerken.”

Uitbundig
Het kleurgebruik voor de bestrating is uitbundig, met een vierkleurige klinkermix. Lichte straatstenen geven het voetgangersgebied aan, de donkere stenen zijn voor het autoverkeer. Ondertussen roept de asfaltstrook voor de ambulances in het midden van de weg de vraag op waar je als automobilist moet rijden. Inderdaad, op de klinkers. Geluk, net voor de opening van het plein: “In het begin zal iedereen in de war zijn. Is het asfalt nu de rijbaan? Waar moet ik heen? Maar na een maand of drie snapt iedereen hoe het werkt.’’ Wat helpt, is dat het om een 30 km-zone gaat waar fietsers en voetgangers voorrang hebben, zo lang ze maar rekening houden met mogelijk zoevende ambulances. De ambulancebaan is trouwens met grote letters op het wegdek aangegeven.

Projectinfo
  • Opdrachtgever
    Rotterdam - Erasmus MC
  • Ontwerp/architect
    Juurlink (+) Geluk BNSP, Rotterdam en Amsterdam
  • Aannemer
    Van Dijk Maasland B.V., Maasland - Van Den Heuvel Aannemingsbedrijf BV, Heesch
  • Straatbakstenen

    Wienerberger Mix DF - Mastiek, Omber, Paviona en Siena

  • Jaar van realisatie
    2017-2018