Jump to menu Jump to content
ArchivArrowArrow downCloseFacebookFullscreenInstagramMagnifierMinusNextNumberOverviewPinterestPrevQuote 1Quote 2Social MediaShareTwitterUpdatesWienerberger LogoYouTubeYoutubeLinked In
01| 2018
Kleuren en legverbanden verduidelijken functies.

Rijssen – Centrumring

Centrum / binnenstad

Ontmoedigen doorgaand verkeer in centrum Rijssen

Keramische bestrating is een eersterangs verkeersbrigadier. Ze klagen niet, doen hun werk en zijn nooit ziek. Met de komst van een nieuwe route kon het doorgaande karakter van de Haarstraat en het Hogepad worden doorbroken. Verkeersluwte met diverse kleuren straatstenen en legverbanden en hoogteverschillen.

“Uit onderzoek blijkt dat de herinrichting zorgt voor een aanmerkelijke afname van het doorgaand verkeer”, vertelt projectleider Johan Nijkamp van de gemeente Rijssen-Holten. Door de hoge intensiteit, de onveiligheid en de technische staat was het tracé Haarstraat/Hogepad/ Oranjestraat (1.150 meter) als eerste aan de beurt. Voor de nieuwe 30 km/uur-structuur werden de wegprofielen versmald, rekening houdend met de vele fietsers en voldoende bereikbaarheid van het centrum.

Streven was een afname van het doorgaand verkeer en gebruik maken van keramiek vanwege de nostalgische uitstraling.

Johan Nijkamp, projectleider

Functionele nostalgie

Betrokken bij de planvorming waren de gemeente, Roelofs Advies & Ontwerp, Atelier Overijssel, Goudappel Coffeng (adviseurs mobiliteit) en winkeliers/bewoners. Verkeerstechniek in dienst van de omgeving en de gebruikers, met een focus op pleinen, winkelgebieden en 30 km/uur-zones. Factor twee, bovenop de beoogde verkeersluwte: de nostalgische uitstraling van keramiek en de link met het stadscentrum/winkelgebied.

Nieuwe verblijfsfunctie
Zo behield de Haarstraat zijn historische karakter als toegangsweg naar het centrum, maar met om de 150 meter plateaus voor snelheidsreductie. Het plein De Hoge Wal werd uitgebreid en de doorgaande weg hierin geïntegreerd, waarbij er een nieuwe verblijfsfunctie voor het plein is ontstaan. De Oranjestraat en Hogepad zijn zo ingericht dat het doorgaande karakter er is uitgehaald, zodat dit meer past bij de omgeving met wonen en de snelheid op de weg wordt beperkt.

PROJECTINFO
  • Opdrachtgever
    Gemeente Rijssen-Holten
  • Ontwerp/architect
    Roelofs Advies & Ontwerp, Den Ham
    Atelier Overijssel, Zwolle Aannemer
  • Aannemer
    Netters Infra, Deventer
  • Straatbakstenen

    Wienerberger - Bruno wasserstrich getrommeld DF
    Wienerberger - Nero wasserstrich getrommeld DF
    Wienerberger - Brons wasserstrich getrommeld DF
    Wienerberger - Argenti DF
    Wienerberger - Hemelsblauw verglaasd DF

  • Jaar van realisatie
    2015-2016

Brons wasserstrich DF

Bruno wasserstrich DF

Hemelsblauw verglaasd