Jump to menu Jump to content
ArchivArrowArrow downCloseFacebookFullscreenInstagramMagnifierMinusNextNumberOverviewPinterestPrevQuote 1Quote 2Social MediaShareTwitterUpdatesWienerberger LogoYouTubeYoutubeLinked In
01| 2017
Deventer1
Mooie ‘matte’ bestratingsmix voor een historische signatuur.

Deventer – Pothoofdkade

Centrum / binnenstad

Het Pothoofd is een kade en een buurt in Deventer. Kade en buurt liggen aan de IJssel, direct ten zuiden van het centrum. De wijk bestaat tegenwoordig uit twee delen. Het zuidelijke deel is na 2005 geheel opnieuw ingericht als woongebied. De overslagkade aan het noordelijke deel werd sinds 2011 gerenoveerd en geschikt gemaakt voor het aanmeren van cruiseschepen. Deze 160 meter lange Pothoofdkade werd vervangen en richting rivier verlegd.

Deventer is de derde oudste stad van Nederland (stadsrechten in 1123); alleen Stavoren (1058) en Utrecht (1122) zijn ouder. De Pothoofdkade stamt uit omstreeks 1700. Tussen 1876 en 1969 heeft de kade een overslagfunctie. Vanwege stabiliteitsproblemen en de verplaatsing van de industriële activiteiten wordt de kade buiten gebruik gesteld. Om het toerisme te bevorderen, ontstaat midden jaren negentig het idee om de kade geschikt te maken voor passagiersschepen, een plan dat na 2007 met ‘Europees geld’ in een stroomversnelling komt.

Uitdaging

Hanzestad Deventer heeft een alom te respecteren historie. Voeg daar de bestaande ruimtelijke structuren en een stevig parkeerprogramma aan toe en je hebt ‘een uitdaging’ te pakken. De laad- en losfunctie voor binnenschepen die de kade vroeger had, is in moderne vorm teruggekeerd. Het oude spoorlijntje van de kade naar het NS station kwam terug in de verharding. Het nog zichtbare fundament van een bastion is in de vernieuwde kade duidelijk gemarkeerd. Natuurstenen afwerkingen sluiten aan op de oude bouwwerken in de omgeving.

Veiligheid

Als aanlegplaats voor de riviercruisevaart kunnen passagiers hier in- en uitstappen. Het omliggende gebied tot aan de doorgaande geasfalteerde weg is verhard, zodat er een veilige toegang is – met ruime fietspaden en rabatstroken. Voor touringcars is naast de kade een parkeerplaats gemaakt voor halen en brengen van passagiers. Er is bovendien een auto-afzetplaats waar schippers veilig hun auto aan wal kunnen zetten.

PROJECTINFO
  • Opdrachtgever
    Gemeente Deventer
  • Ontwerp/architect
    LANDLAB, Arnhem
  • Aannemer
    NTP Infra, Enschede
  • Straatbakstenen

    Wienerberger - Mix WF en DF: Mastiek wasserstrich - Bruno wasserstrich - Oliva wasserstrich

  • Jaar van realisatie
    2016